Necesarul zilnic de factori nutritivi

0
39

Specialiștii Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) calculează necesarul zilnic de factori nutritivi utilizând mai mulți factori de siguranță, pentru 100% din populația sănătoasă.

Factorii nutritivi nu sunt recomandați persoanelor care au infecții, tulburări metabolice, boli cronice sau alte situații speciale, ca nașterea sau abuzul de medicamente, alcool, etc.

Dr. Ludmila Gribineț, medic de medicină generală, specialistul și consultantul nostru pentru această rubrică, este de părere că trebuie să mâncăm o largă varietate de alimente ce conțin echilibrat amidon, proteine și calciu, zarzavaturi și fructe. Ar fi bine să limităm sau să refuzăm categoric carnea grasă sau cu conținut crescut de colesterol, ouăle, carnea sau peștele, prăjite sau afumate, alimentele arse, uleiul refolosit, gustările dulci, legumele murate, alcoolul, tutunul și sarea în exces.

Mâncați suficient pentru a vă menține greutatea normală și nu mai mult, sunt de părere nutriționiștii.

La unison, medicii recomandă consumul zilnic de:

  1. Amidon – cereale integrale – ovăz, crupe de grâu, porumb, hrișcă, cartofi vechi sau noi.
  2. Zarzavaturi și fructe – de sezon. Verzi și roșii. Crude, proaspete.
  3. Proteine – Pește, icre, fasole, nuci sau alune, pui, ouă, carne slabă. Trebuie evitată afumarea alimentelor, care dăunează sănătății.
  4. Calciu – Lapte, brânză, iaurt, migdale (nesărate), frunze verzi, broccoli.

Varietatea este importantă. Suntem norocoși deoarece avem la îndemână o varietate de alimente, fiecare dintre ele fiind un amestec complex de mai mulți factori nutritivi. Pentru a beneficia de un meniu sănătos pentru noi și familia noastră, tot ce avem de făcut este să planificăm mesele astfel încât fiecare să conțină alimente din cele patru grupe. Și tot după lista de mai sus este bine să ne umplem coșul de cumpărături, pentru a avea necesarul zilnic de factori nutritivi mereu la îndemână.

Autor:Ligia Beatrice Vasilescu
Foto:Pixabay.com