Beneficiile consumului de lactate pentru sănătatea omului
    Nutriționistul Lygia Alexandrescu explică efectele consumului de lapte pentru organismul uman și de ce consumul de lactate este unul dintre subiectele cele mai disputate în domeniul nutriției din ultimii ani. Deși de-a lungul evoluției sale omul a consumat laptele altor mamifere – vaci, capre, bivolițe, oi și, pe alte meleaguri, laptele dat de cămile sau iepe -, noile teorii susțin că este nefiresc și lipsit de beneficii pentru sănătate consumul laptelui altor mamifere, singurul lapte util dezvoltării organismului uman fiind laptele matern. “Cu siguranță laptele matern este alimentul perfect creat de natură pentru nou-născut, pentru a se dezvolta armonios. Alăptarea la sân până la 12 luni asigură o creștere de 300% a copilului“, explică Lygia Alexandrescu.
Creșterea ponderală se datorează prezenței lactozei, a zăhărului din lapte. Lactoza din laptele de vacă are o concentrație semnificativă, 47 g/L, și este greu de digerat de sistemul digestiv al adultului. “În acest sens, există voci care se opun consumului de lapte proaspăt la vârste mai mari de 9-10 ani. În cadrul acestui curent de combatere a consumului de produse lactate, s-au indus o serie de idei cum ar fi apariția mucusului în organism după îngerarea de lactate. Există chiar o serie de studii clinice efectuate în ultimele două decenii, care stabilesc o legătură între consumul de lactate și creșterea incidenței anumitor tipuri de cancere. Alte studii confirmă tendința mai scăzută de a dezvolta neoplazii mamare sau genitale la populațiile asiatice, cunoscute pentru aportul redus de lactate“, arata nutriționistul.
Alexandrescu a spus că produsele lactate fermentate conțin mari cantități de proteine cu valoare biologică superioară, sunt bogate în aminoacizi esențiali, complex de vitamine B, vitamina D și sunt cea mai bună sursă de calciu. “Iaurtul, kefirul, laptele bătut, iaurtul de băut și sana sunt o sursă ușor biodisponibilă de calciu pentru organismul de toate vârstele. Când vine vorba de unt și smântână, apare și teama de aport prea mare de grăsimi saturate. Sigur, aceste produse cu un conținut crescut de lipide pot fi consumate, însă ocazional și în cantități mici (ex. 10 g de unt sau o lingură de smântână, 15%)“, susține specialistul, menționat de Ordinea Zilei.ro
Un alt element nutritiv semnificativ care pledează pentru consumul de lactate fermentate, adaugă Lygia Alexandrescu, sunt probioticele. “Acestea sunt culturi vii de bacterii care trăiesc în tractul nostru digestiv în deplină armonie cu restul organismului. În ultimii 10 ani, aceste bacterii, care nu produc nicio boală, au fost studiate cu mare atenție pentru a li se pune în evidență rolul pe care-l joacă în reglarea imunitară (stimulează producerea de imunoglobuline), absorbția nutrienților sau tratamentul diareei la copii și adulți. Din păcate, echilibrul acestor culturi bacteriene este sensibil și poate fi ușor perturbat de factori cum ar fi stresul, antibioticele sau anticoncepționalele“, a explicat Alexandrescu. Majoritatea probioticelor sunt produse în urma proceselor de fermentație lactică, iar cele mai cunoscute microorganisme folosite la producerea probioticelor sunt Lactobacillus și Bifidobacterium. “Conceptul probiotic constă în aceea că, dacă bacteriile benefice sunt introduse în tractul digestiv la momentul la care organismul este expus la boli sau după un tratament puternic cu antibiotice (care distrug și flora probiotică), dezechilibrul sistemului digestiv poate fi minim. Spre exemplu, flora intestinală are nevoie de 6 luni să se regenereze după un tratament de 7 zile cu antibiotice. În schimb, probioticele se comportă ca niște antibiotice naturale, care favorizează funcționarea normală a tractului digestiv, însă pot inactiva agenți patogeni periculoși, cum ar fi Salmonela, E-coli, stafilococi etc“, declară nutriționistul.
   În opinia sa, o problemă o prezintă intoleranțele la diverse componente din lactate. “Există persoane care, deși manifestă o intoleranță la lactoză, pot consuma kefir deoarece lactoza (sau zahărul din lapte) fermentează și este transformată în acid lactic, chiar sub acțiunea probioticelor. În schimb, persoanele intolerante la proteinele din lapte nu pot consuma nici kefir și atunci suplimentarea cu probiotice este soluția cea mai simplă. Există și situații în care copilul sau adultul nu agreează lactatele. Nevoia de calciu a organismului rămâne o realitate și ea va fi acoperită de alte alimente, cum sunt legumele cu frunze verzi, anumite specii de pește (sardine, somon), smochine, fasolea uscată, migdale, ouă, boabe de soia sau citricele“, mai arată nutriționistul. (Autor: Sofia Filip)
Ce alimente ajuta la arderea grasimilor
Nutritionista Frida Harju a impartasit pentru ziarul Daily Mail cateva dintre secretele alimentare care ajuta la slabit. Experta este de parere ca unele alimente au capacitatea de a arde grasimile. Contrar a ceea ce se crede de obicei, mancatul poate ajuta la slabit, insa trebuie facute alegeri alimentare bune.
O serie de alimente contribuie la arderea mai rapida a grasimilor. “Cu cat mancati mai multe alimente nutritive, cu atat veti slabi mai mult. Si nu va va fi niciodata foame”, este de parere Frida Harju.Nutritionista recomanda, de exemplu, peste gras, ca tonul sau somonul, care convin de minune metabolismului.Grapefruitul, scortisoara si rosiile impiedica, de exemplu, corpul sa stocheze grasimile. Specialista recomanda consumul de hrana condimentata pentru scaderea poftei de mancare si o banana dupa masa. Banana ajuta la metabolizarea grasimilor si favorizeaza digestia. Printre alte alimente recomandate se numara lintea, nucile, quinoa, fructul de avocado si broccoli.

Sursa: www.ordineazilei.ro

Omega 3, suplimentul care salvează imima, mintea și ”portofelul”

13 miliarde de euro vor fi economisiți și totodată vor fi reduse bolile cardiovasculare la persoanele de peste 55 de ani, dacă s-ar consuma suplimentele de omega 3. Un nou studiu a fost comandat de Organizația de cercetare și consultanță Frost & Sullivan din Europa – ”Suplimente alimentare” (Asociația Europeană care avizează suplimentele în Italia). Sondajul ”Economiile cu privire la costurile de îngrijire a sănătății prin suplimente alimentare de Omega 3, în Uniunea Europeană”, a fost realizat de o echipă independentă de specialiști. Prin implementarea tehnicilor de metodologie și cu o analiză riguroasă s-a demonstrat, în mod clar și indiscutabil, că suplimentele de omega 3, adică acizii grași EPA și DHA, în principal derivate din anumite specii de pești, poat reprezenta un real ajutor la starea de sănătate a milioane de oameni, dar și pentru vistieria statului.

Conform ultimelor date, piața suplimentelor alimentare din Italia este în plină expansiune, titrează ziarul ”Il giornale”. Astăzi, 8 din 10 persoane folosesc aceste produse pentru a preveni apariția diferitelor boli astfel încât rămân sănătoși, cât mai mult timp cât posibil. Ei au evidențiat și faptul că ”durata medie de viață este prelungită în Italia, depășind cea a altor țări europene,  fiind într-o continuă creștere – 65 de ani (+21,2%) și peste 85 (+3%)”. Odată cu creșterea speranței de viață la 87 de ani, la femei, și 83 la bărbați, s-a constatat majorarea cheltuielilor medicale. Potrivit Raportului Național ”Observatorul privind utilizarea medicamentelor”, la intervalul de vârstă de peste 64 de ani s-a văzut o cheltuială pe cap de locuitor de până la trei ori mai mare decât media națională. Aceasta pentru că după 65 de ani devin mai frecvente spitalizările motivate de ”dezvoltarea tuturor bolilor cronice, cum ar fi bolile cardiovasculare, cele metabolice și cele determinate de tumori”. Concluzia specialiștilor este că prin consumul mai des de pește se va reduce considerabil numărul de adresabilități la medic. O stare de sănătate mai bună, o viață lungă fără probleme și desigur, vizite la medic doar de rutină! Și pentru Ana Aslan, care a trait 91 de ani, medic de renume internațional, specialist în gerontologie, consumul de pește (preparat la cuptor) a reprezentat o prioritate.

(Traducere și adaptare: Ligia Beatrice Vasilescu)

De ce devenim nervoși când ne este foame ? Nu este vina ta, este corpul tău!

”Nu ești tu când îți este foame” , spun specialiștii

Când ne este foame, organismal reacționează. Nu este vina noastră. Este un motiv psihologic. Atunci când apare dorința de a mânca, imediat își face simțită prezența și iritabilitatea, mai ales din cauza glucozei din sânge. Corpul nostru transformă alimentele pe care le mâncăm în aminoacizi, grăsimi și zaharuri simple – glucoza fiind una dintre acestea. Când acestea ies din organism, clopoțelul de alarmă începe să sune, se realtează într-un articol publicat de Daily Mirror. Prin urmare, nu noi suntem vinovați de norvozitate atunci când nu mâncăm la timp și apare nervozitatea, stresul. Irascibilitatea. Vinovat este doar unul – corpul nostru!

Creierul nostru depinde de zaharuri simple, precum glucoza, pentru a funcționa la capacitate maximă. Altfel putem simți amețeală sau anxietate. Și putem deveni dintr-o dată supărați. Dacă depunem efort prelungit, după o lungă alergare, de exemplu, corpul se poate simți epuizat de energie iar aceasta trebuie înlocuită. Și trebuie să știm ce avem nevoie pentru aceasta, se arată în cotidianul Daily Mirror.

A echilibra glucoza din sânge depinde de la om la om. După un efort prelungit la sala de sport, mulți oameni se pot simți relaxați în timp ce alții sunt nervoși. În concluzie, da, unii oameni sunt mai înfometați decât alții la care senzația de foame este amplificată. În cazul celor relaxați, corpul lor nu procesează zahărul atât de repede ca la ceilalți care resimt excesiv starea de foame.

(Ligia Beatrice Vasilescu)

Slăbim cu dieta pe bază de cartofi și iaurt

Aceasta dietă rapidă, care este necesară doar 3 zile, va ajuta să slăbiți până la 5 kg. În timpul dietei mâncați cartofi fierți și beți iaurt cu conținut scăzut de grăsimi.

Amidonul conținut în cartofi împreună cu acidul lactic produce un aport minim zilnic de calorii. Atunci când vine în contact cu apa, amidonul se umflă în stomac și ne oferă un sentiment de sațietate. De multe ori auzim – ”cartofii îngrașă”, dar acest lucru este total greșit. Cartofii conțin vitamine și minerale. Conținutul de fibre accelerează digestia. 100 g de cartofi înseamnă 75 de calorii, în timp ce sucul de portocale are 90 de calorii. Pe de altă parte, iaurtul reglementează funcționarea sistemului digestiv, care îndepartează excesul de lichide, toxine și alte substanțe dăunatoare din organism.

Meniu – dieta rapidă pe bază de cartofi și iaurt:

Ziua 1
Mic dejun: 1 cartof fiert, fără sare, 1 ceașcă de iaurt
Pranz: 2 cartofi fierți, fără sare, 1 ceașcă iaurt
Cina: 2 căni iaurt

Ziua 2
Mic dejun: 1 ceașcă iaurt
Pranz: 2 cartofi fierți, fără sare, 1 ceașcă iaurt
Cina: 1 cartof fiert, fără sare, 1 ceașcă iaurt

Ziua 3
Mic dejun: 1 cartof fiert fără sare
Pranz: 1 cartof fiert fără sare, 1 ceașcă iaurt
Cina: 1 ceașcă iaurt

Dieta este monotonă, pentru că se consumă doar cartofi fierți și iaurt degresat. Se poate bea doar apă plată pe parcursul dietei. Acest regim alimentar este destul de dificil, dar dacă puteți suporta trei zile, puteți slăbi mai mult de 5 kg.

Sfaturi de nutriție

Astăzi, dieta personalizată

Mi-am propus în numărul de astăzi să facem referire la dieta personalizată. Ce înseamnă aceasta? Simplu – este vorba despre dieta pe care să o facem noi singuri, pentru noi. Vă veți întreba pe bună dreptate… Cum? Unu, excluzând ce este interzis categoric – duciurile, pastele făinoase inclusiv pâinea, tot ce este prăjit, în primul rând. Sau varianta doi – reducând consumul treptat al celor enumerate anterior. Am citit unele articole care spun că postul ajută. Nu aș crede în totalitate dacă vorbim despre a mânca pâine cu dulceață, de exemplu. Eu personal am cunoscut mari medici nutriționiști români, începând cu renumitul profesor doctor docent Iulian Mincu. De la specialiști am remarcat un consens medical și anume acela care face referire la ECHILIBRU. Dacă am lua o balanță și am pune în echilibru sânga cu dreapta am vedea că … ajută. Un recunoscut medic din R. Moldova, dr. Vasile Ouatu, mi-a adresat o întrebare interesantă – ”dar cine fixează cantitatea pentru a concluziona dacă vorbim de echilibru sau nu…” Aici îmi aduc aminte de un mare jurnalist român care ținea dieta de slăbire în perioada 1999- 2000. Ce credeți că făcea pentru a găsi echilibrul în alimentație? A cumpărat un cântar, ca o balanță, punea în stânga mere și în dreapta pere… Cântărea fiecare aliment în parte. Calcula caloriile. Și ce credeți? Rezultatul? Da, chiar a slăbit. Interesant este faptul că efortul l-a depus singur. Și a reușit. În dietă este foarte importantă voința, să nu uităm. Ea stă așezată chiar pe primul plan aș spune. Nu trebuie să spunem decât ”Da, vreau”… Și vom reuși… Despre diete de slăbit sau îngrășat vom vorbi și în numerele următoare. Aceasta a fost doar introducerea.

Ligia Beatrice Vasilescu